مدیریت فناوری اطلاعات سلامت
الف) اطلاعات عمومی
- نام واحد: مدیریت فناوری اطلاعات سلامت
- معرفی و تاریخچه
شرح وظایف
- برنامه ریزی برای برقراری سیستم استاندارد درواحد های تابعه بخش مدارک پزشکی.
۲- تقسیم کار بین پرسنل تحت سرپرستی ونظارت برنحوه صحیح عملکرد ایشان.
۳- برقراری ارتباط منظم با پزشکان، روسای بخشها وسوپروایزران.
۴- ایجاد انگیزه درپرسنل به منظور بالا بردن کیفیت کارها.
۵- کنترل پاسخگویی به مکاتبات اداری وپاراف نامه ها.
۶- برنامه ریزی برای ایجاد بایگانی استانداردجهت پاسخگویی سریع به ارباب رجوع.
۷- ارائه گزارشهای منظم ازفعالیت واحد های تابعه مدارک پزشکی به ریاست و مدیریت بیمارستان.
۸- تشکیل ماهیانه کمیته مدارک پزشکی وحضور درجلسات و کمیته های بیمارستانی.
۹- سعی در بکارگیری واستفاده از تکنولوژیهای جدید دربخش مدارک پزشکی.
۱۰- رعایت کلیه مقررات و قوانین کار درتنظیم برنامه وشیفت کاری پرسنل.
۱۱- تقسیم کار بین کارکنان با توجه به پست سازمانی و کنترل امورمحوله به کارکنان.
۱۲- ارزیابی مستمر عملکرد بخش وپیگیری جهت رفع نقایص واحدهای تابعه.
۱۳- ارزیابی ماهیانه کارکنان ازلحاظ کاری واخلاقی وآگاه کردن آنها ازموارد اخذ وکسر کارانه وتشویق، تنبیه وارائه رهنمودهای لازم.
۱۴- ایجاد سیستم تشویق و تنبیه مناسب برای ایجاد انگیزه و روحیه همکاری بین همکاران.
۱۵- تعیین شرح وظایف وحدود اختیارات منشی بخشها ونظارت بر عملکرد آنها.
۱۷- آموزش پرسنل تحت سرپرستی وانجام نیاز سنجی آموزشی با توجه به دستورالعملهای مربوطه.
۱۸- انجام سایرامور محوله که ازسوی ریاست بیمارستان ابلاغ میشود.
مدیریت و واحدهای زیر مجموعه:
¨ واحد پذیرش بیماران
¨ واحد بایگانی مدارک پزشکی
¨ واحد آمار بیمارستانی
¨ واحد کد گذاری بیماریها
اطلاعات تماس واحد
شماره داخلی بخش: ۲۴۳
شماره مستقیم بخش :۳۳۲۵۲۰۹۶
این بخش در طبقه همکف بیمارستان (قسمت اداری) واقع شده است.
ب) اطلاعات مربوط به مسئول
نام ونام خانوادگی: س- محمدزاده
پست سازمانی: مسئول بخش
رشته تحصیلی: آمار و مدارک پزشکی
مدرک تحصیلی: کارشناس
اطلاعات تماس
عکس مسئول
اسامی کارکنان واحد مدارک پزشکی:
خانم ف- ملک زاده ، کارشناس آمار و مدارک پزشکی
خانم ف- شادی دوست، کارشناس آمار و مدارک پزشکی
رسول علیزاده، کارشناس روابط عمومی
عبداله کنعانی، کارشناس امور ساختمانی
واحدپذیرش: شماره داخلی بخش :۲۳۶
شرح وظایف:
۱- کسب دستور وبرنامه کاراز سرپرست مربوطه.
۲- رعایت ضوابط تدوین شده جهت تکریم ارباب رجوع وجلوگیری از اتلاف وقت مراجعین.
۳- تحویل گرفتن شیفت از پرسنل شبکارورسیدگی به مشکلات پرسنل شبکار.
۴- تماس با بخشها جهت تخصیص تخت به بیماران بستری وهماهنگی با سوپروایزر بالینی بیمارستان.
۵- اطلاع رسانی مرخصی وجابجایی پزشکان به مراجعین، کارکنان واحد پذیرش وسایر واحد های مربوطه.
۶- اخذ رضایت آگاهانه جهت درمان واعمال جراحی از بیماران با درنظر گرفتن جنبههای قانونی.
۷- رعایت کلیه موارد خواسته شده از سوی سازمانهای بیمه گر طرف قرارداد.
۸- راهنمایی وارجاع صحیح بیماران کلینیک جهت تکریم ارباب رجوع وجلوگیری از سرگردانی مراجعین.
۹- کنترل تکمیل و تشکیل پرونده اورژانس جهت بخش اورژانس.
۱۰- کنترل رعایت استانداردهای برگه دستور بستری وهماهنگی با پزشکان وتهیه گزارش به مسئول مربوطه.
۱۱- هماهنگی امور جاری با واحد ترخیص، درآمد، بیمه گری جهت راهنمایی مراجعین.
۱۲- نظر خواهی و رفع شکایات مراجعین وکسب رضایتمندی مراجعین وپرسنل.
۱۳- ارائه گزارش عملکردکتبی ماهیانه به مسوول واحد مدارک پزشکی.
۱۴- انجام کلیه امور محوله از سوی سرپرست مربوطه.
اسامی کارکنان واحد:
- آقای زکریا کوهی ، کارشناس مدارک پزشکی
- خانم زهرا راد منش ، کارشناسHIT
- نسرین بشیری کارشناس بهداشت حرفه ای
- صابر معبودی ، کارشناس ارشد ارگونومی
واحد بایگانی: شماره داخلی بخش: ۲۷۵
مسئول: سمیه محمدزاده کارشناس آمار و مدارک پزشکی
شرح وظایف مسئول بایگانی:
۱- دریافت پرونده کامل از کلیه واحدها.
۲- تنظیم اوراق پرونده بر اساس استاندارد وحذف اوراق اضافی از پرونده.
۳- الصاق پوشه برای هر پرونده وثبت شماره پرونده.
۴- بایگانی صحیح پرونده در قفسهها به روش ترمینال تعدیل یافته.
۵- تلاش جهت رعایت اصول محرمانگی با رعایت اصول واگذاری پرونده بیماران.
۶- بازیابی وتحویل پرونده به درخواست کننده گان طبق قوانین ودستورالعمل بیمارستان.
۷- پیگیری جهت بازگشت پروندههایی که تحویل بایگانی نشدهاند.
۸- قبل از ارائه کپی پرونده، احراز صلاحیت فرد متقاضی و اخذ درخواست کتبی از درخواست کننده کپی پرونده.
۹- شمارش اوراق پرونده قبل از ارسال پرونده به خارج از فضای بایگانی مدارک پزشکی وکنترل آن در زمان تحویل.
۱۰- پاسخگویی به کلیه مکاتبات ونامه های مراجع قانونی وذیصلاح با هماهنگی مسئول واحد مدارک پزشکی
۱۱- مشخص نمودن پروندههایی که زمان امحا آنها فرا رسیده (مطابق دستورالعمل بخشنامهها).
۱۲- کنترل نهایی پرونده قبل از فایل ورفع نقایص آنها.
۱۳- تهیه گزاش کتبی از عملکرد ماهیانه بایگانی به مسئول واحد مدارک پزشکی.
۱۴- رعایت بهداشت وتنظیم برنامه غبارروبی از روی پروندهها با مسئول خدمات.
۱۵- استفاده از کارت راهنمای بایگانی، کارت جایگزین. کارت خروجی.
۱۶- نظارت وکنترل بر ورود وخروج تعداد پروندهها (پروندههای بلاتکلیف، کنسلی، فراری و....)
۱۷- پیگیری وکنترل تعداد پروندههای تشکیل شده با تعداد پروندههای تحویلی از واحد ترخیص.
۱۸- انجام کلیه امور محوله طبق دستور مافوق در حیطه شرح وظایف شغلی.
۱۹- پاسخگویی به دانشجویان جهت مقاصد تحقیقاتی
اسامی کارکنان واحد بایگانی:
- خانم زینب عطایی، کارشناس آمار و مدارک پزشکی
واحد آمار
مسئول: خانم س- محمدزاده کارشناس آمار و مدارک پزشکی
شرح وظایف:
۱- جمع آوری و استخراج آمار روزانه، هرروز صبح از طریق فرمهای گردآوری آمار ۲۴ ساعت گذشته، از سیستم HIS .
۲- جمع آوری آمارهای کلیه واحدهای پاراکلینیکی و کلینیکی مرکز جهت ارائه به حوزه ریاست
۳- ارسال گزارش از آمار جمع آوری شده به معاونت درمان، دانشگاه از طریق اتوماسیون آماری
۴- دارابودن یک سیستم بایگانی صحیح از سوابق آماری به صورت روزانه- ماهانه وسالانه برحسب موضوعات خاص به نحوی که اطلاعات مورد نیاز در اسرع وقت مورد دسترسی قرارگیرد.
۵- رسم جداول ونمودارهای گوناگون آماری بااستفاده از اطلاعات بدست آمده.
۶- جمع آوری آمار عملکرد کلیه واحدها جهت ارائه وارزیابی، به مدیریت محترم بیمارستان.
۷- تهیه فرمهای گرد آوری آمار ازقسمت های مختلف بیمارستان.
۸- تهیه آمار کلینیکی وپاراکلینیکی وبستری ماهانه، سه ماهه، شش ماهه وسالانه.
۹- صحت آمارهای دریافتی از بخشهای مختلف توسط مسئول آماربصورت روزانه کنترل گردد.
۱۰- تهیه آمارکلینیکی وبستری بصورت مقایسهای درمقاطع زمانی مورد درخواست.
۱۱- تهیه شاخصهای آماری ازقبیل درصد اشغال تخت- تخت روز – میانگین اشغال تخت وغیره به تفکیک بخشهاوکل بیمارستان (ماهانه-سالانه)
۱۲ - ارائه گزارشات آماری حاصل از تحلیل نتایج بدست آمده از اطلاعات.
۱۳- جمع آوری و تکمیل فرم ماهیانه آمار شامل اطاق عمل، عملکرد بخشها وبیماران بستری وسرپایی ارسال آن به واحد آمار ومدارک پزشکی معاونت درمان دانشگاه.
۱۴- انجام سایر امور محوله که درحیطه شرح وظایف بخش مدارک پزشکی
می باشدواز سوی مسئول مربوطه ابلاغ میشود
واحد کد گذاری بیماریها
مسئول: ف- ملک زاده کارشناس آمار و مدارک پزشکی
شرح وظایف:
۱- مطالعه دقیق پرونده بیماران، بخصوص اوراق پذیرش، خلاصه پرونده وشرح حال وعمل جراحی، جهت کددهی اصولی.
۲- استفاده از کتب کد ICD جهت کد گذاری بیماریها وکدگذاری اقدامات جراحی و علل خارجی.
۳- قید کلیه کدهای لازمه یک پرونده که شامل کد بیماری – اقدامات – علل خارجی – مورفولوژی – علل مرگ ومیر میشود.
۴- کدگذاردرصورت نیاز به کتابهای کمکی مانند: اختصارات، دیکشنری، اصطلاحات وکتب کلیات پزشکی، بایدکد صحیح را استخراج نماید.
۵- کدگذار موظف است باتوجه به نیازهای آماری، تحقیقی وپژوهشی، درارائه آمار با واحد آمار وبایگانی مدارک پزشکی همکاری لازم رابنماید.
۶- کدگذار بایستی پروندههایی که جواب تاخیری دارند ( LOSE SHEET ) جهت کددادن، پس از پیگیری کد گذاری نماید.
۷- درزمان مطالعه پرونده بالینی، کدگذار درصورت مشاهده اشکالات کمی وکیفی ازسوی مستند سازان، باید مورد را کتباً"به مسئول واحد اطلاع دهد.
۸- انجام سایر امور محوله که توسط مسئول واحد، و درحیطه شرح وظایف دپارتمان مدارک پزشکی میباشد.
۹ - ثبت کلیه کدهای بیماریها و اقدامات استخراجی در سیستم HIS مرکز، حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد از ترخیص.